شرایط بازار خودرو در ایران نامتعادل است و سیاست جایگزینی واردات خودروهای میلیاردی خارجی به جای تولید داخل فقط باعث تشدید مشکلات بازار خودرو شده و دسترسی مردم به خودرو را سختتر میکند. مساله مردم دسترسی به یک خودروی باکیفیت در بازه قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان است و در بین راهکارهای موجود، خودروهای مونتاژی و […]
شرایط بازار خودرو در ایران نامتعادل است و سیاست جایگزینی واردات خودروهای میلیاردی خارجی به جای تولید داخل فقط باعث تشدید مشکلات بازار خودرو شده و دسترسی مردم به خودرو را سختتر میکند. مساله مردم دسترسی به یک خودروی باکیفیت در بازه قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان است و در بین راهکارهای موجود، خودروهای مونتاژی و وارداتی هیچ سهمی در حل مساله و نیاز مردم ندارند. یعنی در اوضاعی که مثلا کمپانی معظم تویوتا از هر ماشین تنها ۲۵۰۰ دلار سود میکند ولی تولیدکننده ایرانی روی هر ماشین ۱۰ هزار دلار سود می کشد و بازهم مطالبه دارد! این را مجتبی قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفته است و به عنوان سند به در ترازنامه ۲۰۲۳ تویوتا استناد نموده است.
از سوی دیگر در شرایطی که بهخاطر روشن کردن کولر در منازل، برق صنایع قطع میگردد، واردات خودروهای برقی و تاسیس چندین هزار ایستگاه شارژ در کشور یک سیاست ناکارآمد است.
واردات خودرو در شرایط فعلی اقتصاد ایران و نرخ فعلی ارز و قدرت خرید فعلی مردم ایران و نرخ تورم حال حاضر، هیچیک از ادعاهای موجود درباره کاهش مصرف سوخت، کاهش قیمت خودرو، افزایش کیفیت، رقابتی کردن بازار خودرو، تامین نیاز عمومی مردم و.. را پوشش نمیدهد.
ریشه این مشکلات در دهه ۹۰ و دوران رکود و افت شدید تولید خودرو در دولت حسن روحانی بوده است
Monday, 10 February , 2025